مبینا نصیری

تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی برای ورزشکاران حرفه ای

۲۶ تیر ۱۳۹۷

تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی که به عنوان تمرینات ABC نیز شناخته می شوند (Agility–Balance–Coordination)، به فعالیت های اطلاق می گردد که به طور همزمان بر این سه فاکتور آمادگی جسمانی تاثیرگذار باشند.

در ورزشکاران حرفه ای فاکتورهای آمادگی جسمانی مانند قدرت، سرعت، چابکی، هماهنگی عصبی- عضلانی، تعادل و زمان عکس العمل جزوه فاکتورهای اصلی مربوط به مهارت به شمار می آیند.

از طرف دیگر، انجام تمرینات پیش توانی که به منظور کاهش آسیب های احتمالی اجرا می شوند، یکی از مهمترین دغدغه های ورزشکاران حرفه ای محسوب می شوند.

در نتیجه، می توانند، نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب های مربوط به هر رشته ورزشی را داشته باشد، به گونه ای که در قسمت گرم کردن و حتی در قسمت بدنه اصلی تمرین و نیز بین ستهای تمرینی آنها را اجرا نمود

چگونگی طراحی تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

چگونگی طراحی تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

بیشترین مورد استفاده از تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی مربوط به ورزشکاران رشته های با ماهیت توانی یا توانی-سرعتی می باشد.

رشته های که چند حرکت و تکنیک پیچییده لحظه ای دارند مانند بوکس، ورزش های رزمی، دو و میدانی (قسمت پرش، سرعت و موانع) و همچنین رشته های توانی- استقامتی مانند فوتبال، والیبال، هندبال و ورزش های ضربه زنی مانند بیسبال، تنیس خاکی.

به طور کلی این تمرینات در مورد رشته های بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند که توان و سرعت در آنها کاربرد بالایی داشته و برای آنکه بتوان به نتیجه دلخواه رسید، اجرای تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی نیز باید نسبتا با سرعت بالایی انجام شوند.

خصوصیات تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

برخی از مهمترین خصوصیاتی که در اجرای تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از

  • شروع حرکات باید از ساده به پیچیده انجام شود.
  • تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی تک حرکتی و ساده را می توان به عنوان پیش نیاز این حرکات انجام داد.
  • داشتن تمرکز بالا و هوش حرکتی ورزشکار تأثیر زیادی در اجرای صحیح دارد.
  • می توان در بخش اول تمرین و گرم کردن یا در بین تمرین انجام شود.
  • تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی را می شود با توجه به رشته ورزشی به همراه ابزار ورزشی انجام داد.
  • تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی می تواند با حجم بالا و شدت پایین با هدف کاهش وزن نیز کار شود.
  • تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی باید با سرعتی شبیه به فعالیت اصلی و یا کمی بالاتر از آن انجام شود.

خصوصیات تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

چند نمونه از تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

حجم و شدت تمرینات با توجه به هدف مشخص می شوند. بنابراین زمانی که هدف یادگیری تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی بصورت پایه ای است می توان در تکرارهای متوسط تا زیاد و با شدت کم تا متوسط برنامه ریزی نمود.

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

با ثبت عضویت رایگان در کمتر از یک دقیقه به محتوای کامل دسترسی خواهید داشت (درخواست ثبت عضویت). همچنین در صورت تمایل با پرداخت هزینه عضویت ویژه به محتوای اختصاصی نیز دسترسی خواهید یافت (جزئیات سطح عضویت ویژه).

آموزش تصویری تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی

کتاب تمرینات افزایش تمرینات چابکی، تعادل، هماهنگی عصبی- عضلانی با مشخصات زیر، از بخش فروشگاه آنلاین قابل دریافت می باشد. (با تخفیف ۵۰٪ به مدت محدود)

نوع فرمت PDF
تعداد صفحات
۱۹۰ صفحه
حجم فایل ۱۱ مگا بایت (MB)
قیمت فایل ۱۵,۰۰۰ تومان ۷,۵۰۰ تومان
مشاهده محتوای کتاب
بخش تندرسی، امکان استفاده از مشاوره و دریافت برنامه تناسب اندام هوشمند را فراهم نموده است. جهت آگاهی از شرایط بر روی فرم درخواست مشاوره کلیک نمایید.

تمام حقوق قالب و محتوای سایت محفوظ است و هرگونه کپی برداری غیر قانونی و بدون اجازه از سایت پیگرد قانونی دارد